Tectis - Tecci
Tectis

Tectis

 

Yritysesittely

Tectis Oy on vuonna 1985 perustettu suomalainen perheyritys, joka toimii rakennustarvikkeiden tukkurina Suomessa, Virossa, Ruotsissa ja Norjassa. Yrityksen asiakkaita ovat rautakaupat, talotehtaat, rakennusliikkeet sekä rakennusten suunnittelijat ja arkkitehdit. Tecticsen päätuotteita ovat aluskatteet, rakennuskalvot ja -paperit sekä niihin liittyvät tiivistysmateriaalit, kuten teipit, massat ja nauhat. Yrityksen Suomen toiminta on keskittynyt Espoon Kauklahteen, missä sijaitsevat tuotanto, varasto, myynti ja hallinto.

Lähtökohta

Tectis Oy:n vanha verkkosivu oli vanhanaikainen ja ei vastannut toiminnallisuuksiltaan nykypäiväisiä standardeja, eikä se tukenut yrityksen kansainvälisen liiketoiminnan harjoittamista. Vanha verkkosivu oli aikansa elänyt ja rakennettu HTML-toteutuksena. Verkkosivu ei ollut responsiivinen eikä siinä ollut minkäänlaista integraatiota yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän kanssa.

Vastatakseen tuleviin strategisiin tavoitteisiin ja linjauksiin, Tectis halusi uudistaa verkkosivunsa kokonaisvaltaisesti. Tavoitteeksi asetettiin kansainvälisen, nykyaikaisen, mahdollisimman pitkälle automatisoidun sekä helposti skaalautuva verkkosivun kehittäminen, mihin saataisiin tulevaisuudessa helposti integroitua verkkokauppaominaisuudet.

Kokemuksemme räätälöityjen verkkosivujen rakentamisesta ja Microsoft Dynamics NAV -integraatiosta mahdollistivat hyvät lähtökohdat verkkosivu-uudistukselle. Koska ”korjausvelka” Tecticsen vanhan verkkosivun osalta oli suuri, suunnittelimme verkkosivu-uudistuksen toteutettavaksi mukaillen ns. MVP-mallia. Tämän pohjalta jätimme yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa tietyt elementit ja osa-alueet (kuten verkkokauppaominaisuudet) jatkokehityksen piiriin.

Määrittely ja visuaalinen suunnittelu

Vastasimme kokonaisvaltaisesti Tectiksen verkkosivu-uudistuksesta. Uudistus aloitettiin määrittelyvaiheella, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaan tahtotila ja tavoitteet tulevaa uudistusta kohtaan. Samalla saimme käsityksen saatavilla olevasta sisällöstä, integraatiorajapinnoista sekä muista toivotuista toiminnallisuuksista. Tämän pohjalta toteutimme tietokantarakenteen suunnittelun sekä niin sanotun rautalankamallin (Wireframe), joka mallinsi tulevan verkkosivun rakennetta.

Määrittelyn jälkeen UI/UX-designerimme suunnitteli verkkosivu-uudistuksen layoutin sekä yleisen käyttäjäpolun. Visuaalinen suunnittelu toteutettiin Adobe XD -toteutuksena ja siitä valmistettiin konkreettinen prototyyppi. Prototyypin rakentaminen on oleellinen ja tärkeä osa verkkosivu/verkkokauppauudistuksessa, sillä sen avulla asiakas ja projektiryhmä saavat konkreettisen kuvan siitä miltä kehitettävä palvelu tulee näyttämään ja miten se tulee myös toimimaan.

tectis verkkosivu

Tekninen toteutus

Verkkosivu rakennettiin täysin räätälöitynä komponenteista, jossa hyödynnettiin moduulirakennetta. Tämä tarkoittaa, että kaikki verkkosivuilla olevat elementit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka ovat helposti monistettavissa ja muokattavissa myös jatkossa.

Verkkosivujen haluttiin hyödyntävän mahdollisimman paljon automatiikkaa sekä tärkeimpänä osa-alueena, sen haluttiin keskustelevan asiakkaan toiminnanohjausjärjestelmän eli ERP:n (Microsoft Dynamics NAV) kanssa. Tämä toteutettiin automaattisesti päivittyvien päivitysajojen avulla. Päivitysajot hakevat tietoa säännöllisin väliajoin ERP:stä ja päivittävät tiedot verkkosivuille.

Sisällönhallintajärjestelmänä (CMS) käytettiin WordPressiä, jolloin asiakas pystyy itse ylläpitämään ja päivittämään verkkosivun staattisia sisältöjä jatkossa. Toteutus piti sisällään muokatun admin-hallintapaneelin, jotta asiakkaan hallinnoimat staattisten sivujen ja sisältöjen hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa. Näin asiakkaan ylläpitäjien on helppo käyttää verkkosivua myös tulevaisuudessa.

Verkkosivujen yhtenä suurimpana kehityskohteena oli sinne suunniteltu kaksiosainen hakulogiikka pitäen sisällään normaalin haun sekä visuaalisen menetelmähaun. Menetelmähaun tarkoituksena on toimia visuaalisena hakuna, jonka avulla asiakkaat, arkkitehdit ja myytävistä tuotteista kiinnostuneet henkilöt saavat aihekokonaisuuksittain tietoa siihen liittyvistä tuotteista, niiden käytöstä ja asennuksesta. Aihekokonaisuuksista päästään etenemään kuvaklikkauksien avulla jatkuvasti yksityiskohtaisempiin aihekokonaisuuksiin, joiden viimeinen vaihe on aina kyseisen osa-alueen tuotekortti.

Pääset menetelmähakuun tästä.

menetelmähaku

Lopputulos

Lopputuloksena saimme rakennettua helppokäyttöisen ja visuaalisesti asiakkaan brändiä tukevan ja vahvistavan verkkosivukokonaisuuden, jossa on huomioitu tulevaisuuden jatkokehityskohteet. Verkkosivuun tullaan integroimaan jo kehitettyjä, mutta luonnokseksi asetettuja verkkokauppaominaisuuksia vuoden 2022 aikana.

Verkkosivu: https://tectis.fi/

Loppuasiakas: Tectis Oy

Design: Tecci Oy

Tekninen toteutus: Tecci Oy

Tutustu muihin projekteihimme

Katso kaikki työt