VERKKOKAUPAN TRENDIT JA TULEVAISUUS 2020-LUVULLA

29.09.22

Verkkokauppa on kasvanut valtavasti viimeisen parin vuoden aikana kun muut alat ovat kärsineet pandemia-ajan haasteista. Kilpailu asiakkaiden huomiosta jatkaa kasvuaan samalla kun ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kyllästetyillä markkinoilla verkkokaupan käyttökokemukselta ja koko brändiltä odotetaan yhä enemmän. Tänään käymme läpi verkkokaupan tämän hetkisiä trendejä ja tulevaisuuden näkymiä. 

Ympäristöystävällisyys 

Asiakkaat haluavat vaikuttaa kulutusvalinnoillaan positiivisesti. Varsinkin nuorempien sukupolvien ostokäyttäytymisessä näkyvät entistä vahvemmin arvot ja vastuullisuus. Ympäristöystävällisyyden trendi näkyy esimerkiksi Suomenkin markkinoille nousseissa second hand-verkkokaupoissa. 

Vaikka hiilijalanjäljen pienentäminen voi olla yritykselle kalliimpaa lyhyellä aikavälillä, pidemmällä aikavälillä liiketoiminta hyötyy siitä. Kestävän kehityksen mukaisella toiminnalla rakennetaan asiakasuskollisuutta, ja toisaalta myös työntekijät haluavat työskennellä yrityksissä joiden toiminta sopii heidän arvoihinsa. Avainsanana onkin juuri toiminta, sillä asiakkaat odottavat viherpesun sijaan oikeita tekoja. Yritysten pitää siis todistaa oma ympäristöystävällisyytensä tänä päivänä. Määrittele yrityksesi kestävän kehityksen mukaiset tavoitteet ja muista myös viestiä niistä asiakkaille, jotta he saavat teoista merkitystä. 

Maksutavat 

Jos ostotapahtuma tyssää maksamiseen, se on ikävää kauppiaan lisäksi myös asiakkaalle, joka tuskin palaa heti saman verkkokaupan pariin. Asiakkaat odottavat yhä vaivattomampaa maksamista kätevimmäksi kokemallaan tavalla. Moni kokee esimerkiksi Mobile Paylla tai Apple Paylla maksamisen helpommaksi kaavakkeiden täytön sijaan. Myös tallennetulla kortilla maksaminen on suositumpaa kuin ennen, koska asiakkaat luottavat aiempaa enemmän maksamisen turvallisuuteen. 

Sosiaalinen media 

Sosiaalinen media vaikuttaa yhä vahvemmin ostokäyttäytymiseen, ja sen kautta tehdään myös enemmän ostoksia kuin koskaan aiemmin. Ostosten teko on nykypäivänä viihdettä. Esimerkiksi  yli miljardin käyttäjän kerännyt TikTok on monelle keino seurata nopeasti vaihtuvia trendejä ja löytää uusia tuotteita. #TikTokMadeMeBuyIt tägi on kerännyt miljardeja katselukertoja ja kasvattanut varsinkin innovatiivisten ja yllätyksellisten tuotteiden myyntiä. Yleensä TikTokin kautta tehdyt ostokset ovat heräteostoksia. Myymällä tuotteita suoraan sosiaalisessa mediassa pystytään lyhentämään asiakaspolkua ja vähentämään hylättyjen ostoskorien määrää. 

Videot 

Sosiaalisen median videot houkuttelevat asiakkaita ostoksille ja auttavat arvioimaan, tarjoaako tuote heille arvoa. Tuote-esittelyvideoita tullaan näkemään yhä enemmän, sillä ne koetaan miellyttävämmäksi keinoksi hankkia tietoa tuotteista verrattuna tekstin lukemiseen. Videot pystyvät myös esittelemään tuotteen kattavammin kuin kuvat. 

Lisätty todellisuus 

Lisätyn todellisuuden (Augmented Reality) avulla voidaan auttaa asiakasta valitsemaan hänelle parhaiten sopivat tuotteet. Asiakas voi esimerkiksi avata kännykän kameran ja nähdä reaaliajassa, miltä tietty huonekalu näyttäisi hänen kotonaan. Tämä mahdollistaa eri vaihtoehtojen kokeilemisen nopeasti ennen ostopäätöksen tekoa.  

Virtuaaliset sovituskopit toimivat samalla tavalla, eli kameran live-kuvan päälle kerrostetaan kokeiltava tuote. Näin vaatteiden, meikin, korujen ja silmälasien sovittaminen onnistuu älypeilin tai mobiililaitteiden avulla. Esimerkiksi H&M:llä on jo älypeilejä joissakin liikkeissään. Ajan myötä tulemme näkemään yhä enemmän lisättyä todellisuutta yhdistettynä verkko-ostoksiin, mikä tulee luultavasti vähentämään palautusten määrää. 

Voice Commerce 

Puheentunnistuksen käyttö etsittäessä tietoa tai tuotteita netistä on jo hyvin yleistä. Lähivuosina puheen kautta tapahtuvien ostosten määrän arvioidaan kasvavan, kun yhä useammat käyttävät virtuaaliassitentteja ja älykaiuttimia. Vaikka puheentunnistus ei toimi vielä täydellisesti, sen hyödyntäminen verkkokaupassa voi helpottaa asiakkaiden elämää tekemällä ostosten teosta sujuvampaa ja nopeampaa. 

Kansainvälisyys 

Vuosikymmenen loppuun mennessä netin käyttäjien osuuden ennustetaan nousevan 90%:iin maailman väestöstä. Myös suomalaiset brändit pystyvät saavuttamaan nämä uudet, mahdolliset asiakkaat, sillä verkkokauppa on aina lähtökohtaisesti kansainvälinen ympäristö. Kansainväliset asiakkaat kannattaa huomioida jo nyt ainakin tarjoamalla erilaisia maksutapoja ja kertomalla tuotteiden kuljetusmahdollisuuksista eri maihin.  

 

Haluatko keskustella lisää verkkokaupoista? Ota yhteyttä! 

Edellinen
Edellinen

HEADLESS-TEKNOLOGIA JA SEN HYÖDYNTÄMINEN

Seuraava
Seuraava

ALKUVUODEN HAVAINNOT OHJELMISTOKEHITYKSEN TRENDEISTÄ VUONNA 2022