AMAZON TULOSSA SUOMEEN 

30.05.2022

Amazonin Euroopan valloitus laajenee todennäköisesti lähiaikoina Suomeen, joidenkin arvioiden mukaan jo tämän vuoden loppuun mennessä. Vaikka mitään ei ole vielä virallisesti vahvistettu, suuryritys on tehnyt jo valmisteluja ja esimerkiksi ostanut amazon.fi domainin. Tässä blogissa kerromme, miten suomalaiset toimijat voivat valmistautua tuleviin muutoksiin, ja ennen kaikkea mitä voimme oppia maailman menestyneimmältä verkkokaupalta. Katsotaan ensiksi, mitä Amazon tarjoaa asiakkaille. 

Laaja valikoima 

Alunperin Amazon myi pelkkiä kirjoja, mutta siitä on kasvanut maailman suurin sekatavarakauppa. Vuonna 2021 suosituimpia tuoteryhmiä olivat esimerkiksi elektroniikka, lahjakortit, vaatteet, kengät ja korut sekä kauneus- ja hygieniatuotteet, mutta käytännössä Amazonista löytyy kaikki mitä voi verkkokaupasta haluta ostaa. 

Voit kilpailla Amazonin kanssa tarjoamalla jotakin, mihin se ei pysty: erikoistumista tiettyihin tuotteisiin tai tuotealueisiin ja mahdollisesti parempilaatuisia tuotteita. Erikoistuminen kannattaa, sillä se lisää verkkokaupan uskottavuutta ja on hyvä tapa lisätä myyntiä.  

Halvat hinnat 

Amazon pystyy pitämään joidenkin tuoteryhmien hinnat alhaisempina kuin kilpailevat yritykset – jo tämä yksinään houkuttelee parhaita diilejä etsiviä asiakkaita. 

Kaikkien ei tarvitse kilpailla edullisimmilla hinnoilla, mutta toisaalta pienetkin alennukset voivat auttaa asiakasta päätöksen tekemisessä.  

Edullinen toimitus 

Oletko koskaan jättänyt tilausta tekemättä, kun isot toimistusmaksut ovat yllättäneet verkkokaupassa viime hetkellä? Amazon välttää kokonaan tämän ostopolun kipupisteen kun itse tuotteiden lisäksi myös toimitukset ovat edullisia. 

Nosta mieluummin tuotteiden kuin toimituskulujen hintaa, sillä korkeat toimituskulut voivat saada jo tilaamaan valmiina olevan asiakkaan epäröimään ja hylkäämään koko ostoskorin. Toimitukset kannattaa pitää mahdollisimman edullisina ja niistä kannattaa kertoa asiakkaalle etukäteen. Voit myös kannustaa asiakasta ostamaan lisää tarjoamalla ilmaisen toimituksen tietyn summan ylittyessä. 

Pelkästään verkossa 

Kätevyys, laajat valikoimat ja edulliset toimitukset ovat jo pitkään houkutelleet varsinkin nuorempia sukupolvia tekemään ostoksensa verkossa, mutta pandemiatilanne on suorastaan pakottanut monet siihen. Kivijalkakaupat ovat riskialttiimmassa asemassa kuin ennen. Ilman kivijalkakauppoja Amazon välttää osan riskeistä ja päätyy säästämään paljon. 

Perinteisen kivijalkakaupan sijaan voi olla otollisempaa sijoittaa intuitiivisempaan ja helpompaan käyttökokemukseen verkossa. 

Ostopolku

Houkuttelevat edut jäsenille 

Miljoonat Amazonin asiakkaat ovat tilanneet Amazon Prime jäsenyyden. Yhdysvalloissa jäsenet saavat eksklusiivisia tarjouksia Prime Day:n aikana ja ilmaiset kahden päivän toimitukset useimpiin tuotteisiin. Joillakin alueilla tuotteet luvataan toimittaa jo saman päivän aikana. Lisäksi jäsenyyteen sisältyy muita etuja kuten suoratoistopalvelu leffojen ja sarjojen katsomista varten, alennukset Whole Foods-ruokakaupoissa, ilmaisia Prime Games pelejä sekä Kindle kirjoja joka kuukausi. Verkkokaupassa on myös osio Just Prime, jonka alta löytyy alennustuotteita pelkästään Prime jäsenille. Huomionarvoinen etu on rajaton määrä ilmaisia toimituksia – se on monille asiakkaille tärkein syy jäsenyyden hankkimiselle. Jäsenyys maksaa noin 15 dollaria kuussa. 

Jäsenyys on hyvä keino sitouttaa asiakkaita. On paljon helpompaa myydä asiakkaalle, jolle palvelu on jo entuudestaan tuttu, kuin yrittää hankkia kokonaan uusia asiakkaita. Voit houkutella yleisöäsi liittymään kanta-asiakkaiksi tarjoamalla esimerkiksi ilmaiset toimituskulut tai alennuksia tuotteillesi. 

Kontaktittomat ostokset 

Amazon on vastannut loistavasti asiakkaiden tarpeisiin pandemian keskellä ja tuottanut viime vuosina ennätyksellisen suuret voitot. Amazon Fresh Pickup tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden tilata ruokaostokset verkosta ja noutaa ne sovittuna aikana. Amazon Go-ruokakaupoissa ostokset taas tehdään kivijalkakaupassa, mutta ilman kassalla käyntiä. Maksu tapahtuu sovelluksen kautta asiakkaan poistuessa liikkeestä. 

Itseasiassa Amazon ei ole ainoa joka haluaa poistaa kassajonot – Tanskassa esimerkiksi 7Elevenin asiakkaat voivat itse skannata puhelimella ostoksensa ja maksu onnistuu samalla tavalla, vaivattomasti sovelluksen kautta. 

Mieti, miten sinäkin voisit tehdä maksutapahtumasta vielä sujuvamman. Nykyään ostokset jäävät enää harvoin kiinni maksuprosessin vaikeudesta, mutta kannattaa tarkistaa tilanne ja kehittää maksutapahtumasta mahdollisimman vaivaton, mutta samalla turvallinen. 

Hakukoneoptimointi 

Usein ostopolku alkaa asiakkaan etsiessä tuotteita verkosta. Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan verkokaupan näkyvyyteen Googlessa ja muissa hakukoneissa. Näkyvyys on tärkeää varsinkin silloin, kun halutaan uusia asiakkaita. 

Näkyvyyteen voidaan vaikuttaa SEO-strategialla. Varmista, että ainakin perusasiat ovat kunnossa, kuten responsiivisuus, latausajat ja sivuston informaatioarkkitehtuuri. 

Tuotteiden löytäminen 

Amazonin oma hakukone toimii moitteettomasti: se korjaa kirjoitusvirheet, ehdottaa suosittuja tai edellisiin hakuihin perustuvia tuotteita, ja tulosten filtteröinti esimerkiksi hinnan mukaan auttaa käyttäjiä löytämään etsimänsä. AI:n avulla toimiva algoritmi osaa suositella asiakkaille juuri heille sopivia tuotteita verkkokaupan massiivisista valikoimista. 

Mitä enemmän tuotteita verkkokaupastasi löytyy, sitä enemmän tarvitset hakutoimintoa. Muista myös pakata tuotteet kategorioiden alle jotta ne on helppo löytää. 

Mitä haasteita Amazon luo kotimaisille verkkokaupoille? 

Jokainen verkossa toimiva kauppa kilpailee asiakkaista Amazonin ja muiden suuryritysten kanssa. Amazon nostaa rimaa, sillä asiakkaat alkavat odottaa muiltakin verkkokaupoilta yhtä vaivatonta ostoprosessia, halpoja hintoja ja nopeita kuljetuksia. 

Verkkokauppa tulee mullistumaan ja siihen on hyvä varautua. Suomalaisten verkkokauppojen tulee adaptoitua uuteen tilanteeseen ja asiakkaiden nouseviin odotuksiin. Amazonin lailla on tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisimman kitkaton, loppuun hiottu ostopolku ja hyvä hakukonenäkyvyys.  

Amazonin edessä ei siis kannata pelästyä vaan lähteä rohkeasti kokeilemaan uutta ja sijoittaa ennen kaikkea paremman käyttökokemuksen luomiseen. 

Pohjoismailla on erittäin suuri ostovoima, mutta pitkät välimatkat ja alhainen väestöntiheys tuovat  logistiikkaan omat haasteensa. Amazonin jättiläismäiset jakelukeskukset joudutaan sijoittamaan kauemmas asiakkaista, joten pienemmät yritykset voivat mahdollisesti kilpailla jopa nopeammalla toimitusajalla. Tällä hetkellä Suomessa ainakin Verkkokauppa.com tarjoaa saman päivän kuljetuksia ja jopa kolmen tunnin pikakuljetuksia pääkaupunkiseudulla. 

Amazon ei ole pelkkä uhka – se tuo myös suomalaisille yrityksille mahdollisuuden päästä globaaleille markkinoille, sillä vaikka Amazon ostaa osan tuotteista suoraan valmistajilta, kuka vain voi myydä Amazonissa omia tuotteitaan. Amazon myös ajaa innovaatiota, kun kilpailevat yritykset tarttuvat haasteeseen tarjotakseen parhaimman mahdollisen käyttökokemuksen. 

Edellinen
Edellinen

ALKUVUODEN HAVAINNOT OHJELMISTOKEHITYKSEN TRENDEISTÄ VUONNA 2022

Seuraava
Seuraava

OHJELMISTOTESTAUKSEN TÄRKEIMMÄT TAVOITTEET