Mitä UX- ja UI-suunnittelu tarkoittavat? - Tecci

Mitä UX- ja UI-suunnittelu tarkoittavat?

27.04.21

Käyttöliittymäsuunnittelu (UI Design)

UI tulee englannin kielen sanoista User Interface eli käyttöliittymä. Lyhyesti sanottuna UI-suunnittelijan tehtävä on luoda ulkoasu esimerkiksi nettisivuille, sovellukselle tai vaikka pelille. UI-suunnittelija siis valitsee värit, typografian, kuvitukset, ikonit ja muut graafiset elementit ja asettelee ne, unohtamatta brändin visuaalista identiteettiä, trendejä ja kohderyhmän samaistuttavuutta.  

Käyttökokemussuunnittelu (UX Design)

UX taas tulee sanoista User Experience eli käyttäjäkokemus. UX-suunnittelijan tehtävä on huolehtia kokonaisvaltaisesti käyttäjäkokemuksen onnistumisesta hyödyntämällä esimerkiksi käyttäjätutkimusta, testausta ja iteraatiota. Morvillen hunajakennomallissa havainnollistetaan monipuolisesti käyttäjäkokemukseen liittyviä piirteitä. Nämä piirteet ovat: 

  1. Käytettävyys. On tärkeää, että tuote on tarpeeksi yksinkertainen ja helppo käyttää. Mitä vaikeampi ja turhauttavampi palvelu on, sitä nopeammin sieltä poistutaan. Käytettävyyttä parantaa selkeä sommittelu, sujuva navigaatio ja erottuvat ja ytimekkäät Call-to-Action-napit. 
  1. Hyödyllisyys. Täyttääkö palvelu jonkun tarkoituksen? Yrityksen nettisivujen tarkoitus voisi esimerkiksi olla uusien asiakkaiden löytäminen ja positiivisen yrityskuvan muodostaminen. 
  1. Haluttavuus. Onko palvelu visuaalisesti houkutteleva? Nettisivut ovat usein käyttäjän ensikosketus brändiin, ja hyvä ensivaikutelma on arvokas. 
  1. Arvokkuus. Tuottaako palvelu arvoa lisäämällä esimerkiksi kävijöitä halutusta kohderyhmästä tai asiakkaiden määrää? 
  1. Löydettävyys. Käyttäjän täytyy löytää etsimänsä helposti. Kannattaakin asetella elementit käyttäjälle ennestään tutulla tavalla, ja ohjata käyttäjän katsetta hierarkian ja asettelun avulla helpon navigoinnin takaamiseksi. 
  1. Saavutettavuus. On tärkeää ottaa huomioon ihmisten moninaisuus ja palvelujen saatavuus kaikille, riippumatta ihmisen toimintakyvystä. Saavutettavuutta voidaan parantaa esimerkiksi käyttämällä tarpeeksi suurta kontrastia ja fonttikokoa, jotta näkövammaiset pystyvät käyttämään palvelua. 
  1. Uskottavuus. Luottaako käyttäjä palveluun? On mahdotonta kasvattaa myyntiä tai vierailijamäärää, jos palvelu ei anna luotettavaa ja turvallista kuvaa toiminnastaan. Uskottavuutta voidaan parantaa esimerkiksi yhtenäisellä ja ammattimaisella designilla. 

Koska ulkoasu on merkittävä osa käyttäjäkokemusta, ovat UX- ja UI-suunnittelu usein osittain päällekkäisiä prosesseja. Esimerkiksi suunniteltaessa nettikauppaa sen ostoskorin ja tuotekorttien asettelu on sekä ulkoasun että käyttäjäkokemuksen suunnittelua, ja vaikuttavat lopulliseen ostokäyttäytymiseen. Usein UX-suunnittelijan ja UI-suunnittelijan roolit onkin yhdistetty, niin kuin myös meillä Tecillä. 

Vanhanaikaiset ja huonosti toimivat nettisivut, nettikaupat ja mobiilisovellukset luovat negatiivisen käyttäjäkokemuksen, josta mahdollinen asiakas poistuu nopeasti, kun taas hyvällä käyttäjäkokemuksella ja palvelulla kannustetaan ihmisiä käyttämään tuotteita ja lisätään konversioita. Viimeistään nyt kannattaakin panostaa positiiviseen käyttäjäkokemukseen ja hyödyntää se kilpailuetuna. 

 
Etsitkö osaavaa UX/UI-suunnittelijaa seuraavaan projektiisi? Ota yhteyttä meihin!